A început Postul Crăciunului

0
294

lasata_secului_craciun_post

Postul Crăciunului este primul post din anul bisericesc și ultimul din anul civil. Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara zilei de 14 noiembrie, însă, când această dată cade miercurea sau vinerea, se lasă sec cu o zi mai înainte. Acest post se încheie pe 24 decembrie.

Începând cu data de 15 noiembrie, creștinii ortodocsi intră în Postul Crăciunului. Prin durata lui de 40 de zile, ne amintim de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aștepta să primească cuvintele lui Dum­nezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii. Astfel, crești­nii postind 40 de zile, se învredni­cesc să primească pe Cuvântul lui Dumnezeu întrupat și născut din Fecioara Maria.

Postul Crăciunului – perioada de pregatire pentru Nașterea Domnului

Ce minunat lucru se petrecea înainte de căderea în păcat. Omul răspundea lui Dumnezeu fără să se ascundă. Iar răspunsul său era unul bine plăcut lui Dumnezeu. Iar ca omul să ofere neâncetat răspuns bun, primește porunca de a nu mânca din pomul cunoștinței binelui și răului. Știm că omul nesocotește porunca dată, iar bunurile pământești încetează a mai fi o sursă de comuniune cu Dumnezeu. Astfel, relația dintre om și lume duce la stricăciune progresivă și la moarte.  Concentrându-și interesul asupra simțurilor trupești îșî înmulțește satisfacțiile trupești, dar îi crește nefericirea. Ajunge să îșî identifice existența cu mijloacele și confortul pe care le are la dispoziție. Iar când le pierde pe acestea, simte că își pierde însăși existența. Iată unde a ajuns omul.

Prin post, prin limitarea cantității de hrană precum și a plăcerilor, credinciosul se împotrivește legii păcatului și-L introduce pe Dumnezeu în viața sa. Își dorește ca nimic să nu mai fie fără voia Sa. Iar această dorință aduce adevărata odihnă. Din contră, confortul material provoacă paralizie spirituală. Îl ține pe om prizonier cotidianului și când este strigat de Creator, omul nu mai poate răspunde decât sub această formă: „Sunt gol și m-am ascuns”.

Dezlegări în Postul Crăciunului

După rânduiala din pravile, în timpul acestui post, miercurea și vinerea nu mâncăm cu untdelemn și nu bem vin. În aceste două zile  postim până la ora 3-4 p.m., când mâncăm hrană uscată sau legume fierte. Dacă se întâmplă să cadă miercuri și vineri un sfânt care să aibă Doxologie mare (se referă la cântarea de la sfârșitul Utreniei), dezlegăm numai la untdelemn și la vin și mâncăm o singură dată în zi. Dacă s-ar întâmpla miercuri sau vineri să cadă un sfânt care are Priveghere, dezlegăm la untdelemn, la vin și la pește. Și dacă se va întâmpla pomenirea sfântului al căruia este hramul bisericii, miercuri sau vineri, de asemeni mâncăm pește.

Marți și joi nu avem dezlegare la pește, ci numai la untdelemn și vin. Daca se întâmplă să cadă un sfânt marți sau joi, care să aibă Doxologie mare, atunci mâncăm pește.

Biserica a rânduit ca în fiecare sâmbătă și duminică cuprinse între 21 noiembrie (Intrarea Maicii Domnului în Biserică) și 20 decembrie (pomenirea Sfantului Ignatie Teoforul), să avem dezlegare la pește.

În tipicul Sfântului Sava întâlnim următoarele precizări: „Deci suntem datori în aceste 40 de zile să păzim în fiecare săptămână, trei zile postindu-le fără untdelemn și vin: luni, miercuri și vineri. Iar dacă se va întâmpla vreun sfânt mare în aceste zile întru pomenirea lui dezlegăm și facem praznic pentru dragostea sfântului. Adică în ziua a 16-a, a 23-a și a 30-a ale lunii noiembrie. Și în zilele 4, 5, 6, 9, 17 și 20 ale lunii decembrie. Dacă aceste zile se vor întămpla marți sau joi atunci mâncăm pește iar dacă va fi luni, miercuri sau vineri dezlegăm numai la untdelemn și vin, iar pește nu mâncăm în afară de faptul dacă se va întampla să fie hramul Bisericii. Deci dacă se va întâmpla hramul vreunui sfânt dintre aceștia în mănăstire atunci dezlegăm la pește și la vin în orice zi ar cădea. Iar unele Tipice de la ziua  a 9-a a lunii Decembrie poruncesc să postim și la pește, să nu mai facem nici un fel de dezlegări, în afară de sâmbătă și duminică și de va fi hramul vreunui sfânt (când se dezleagă).”

Rânduieli liturgice specifice Postului Nașterii Domnului

În timpul Postului Nașterii Domnului, începând cu data de 21 noiembrie, se introduc în cadrul slujbei Utreniei, Catavasiile Nașterii Domnului, care se cântă până în data de 30 decembrie inclusiv. În această perioada a Postului Crăciunului, la Ceasuri și Pavecernița nu sunt cântate stihirile și nici troparele, ci toate sunt rostite. Dacă ajunul Crăciunului cade sâmbăta sau dumnica, slujba Ceasurilor Împărătești se mută în vinerea dinainte, această zi devenind aliturgică. De asemenea, dacă ajunul Crăciunului cade în zilele de luni până vineri se va oficia în această zi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, urmând ca în ziua praznicului să se săvârșească Sfânta Liturghie a Sfăntului Ioan Gură de Aur. Dacă ajunul va fi sâmbătă sau dumnică, în ziua de ajun se va oficia  Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur, iar în ziua Crăciunului – Liturghia Sfântului Vasile cel Mare.

Sursa: crestinortodox.ro

Revelion 2023 SARA Events
Dacă ai fost martorul unui eveniment care ar putea deveni o știre, ne poți contacta pentru a trimite sesizări, fotografii sau imagini video, pe adresa de email: redactie@jurnaldevrancea.ro, pe WhatsApp 0770 430 588 sau pe contul nostru de Facebook.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.