Ce a decis instanța în cazul unui samsar de mașini prins că a dat kilometrajul înapoi

0
465

Un vânzător de mașini din Craiova a fost obligat de instanța de judecată să restituie banii cumpărătorului după ce s-a descoperit că acesta umblase la kilometrajul autoturismului înainte de a-l vinde. Bărbatul a vândut în 2019 un auto Citroen C3, cu suma de 4300 de euro, prin intermediul site-ului de vânzări OLX. Înainte de a da banii pe mașină, cumpărătorul a mers împreună cu vânzătorul la un service auto pentru a verifica dacă mașina a fost implicată anterior în vreun accident. Mașina nu a avut parte de alte verificări și nici nu a fost pusă pe tester. Întrucât autoturismul necesita schimbul a câtorva componente (două telescoape, pompa de apă și distribuția), atât vânzătorul cât și cumpărătorul s-au înțeles la suma de 4.300 de euro. Ulterior, cumpărătorul a observat că autoturismul avea și alte probleme cum ar fi: defecțiuni la ambreiaj, un bec ars, un senzor de indicare nivel combustibil defect, pompa spălătorului de parbriz și lipsa parasolarelor.  Ajuns acasă, cumpărătorul l-a sunat pe cel care i-a vândut mașina pentru a-i spune ce a constatat pe drum. Cel din urmă i-a recomandat rezolvarea defectelor cu piese din dezmembrări auto, spunându-i că nu trebuie să dea atenție unor detalii atât de mici.

Cumpărătorul a decis însă, să îl dea în judecată pe vânzător, cerându-le judecătorilor anularea unui contract de vânzare-cumparare a unei mașini Citroen C3, preluarea mașinii de către vânzător și restituirea banilor cumpărătorului. Considerând că a fost înșelat cu intenție de cel care i-a vândut mașina, cumpărătorul a mers într-o reprezentanță Citroen. Specialiștii de acolo au fost cei care au constatat că fusese umblat la kilometraj. Mai exact, mașina cumpărată cu 162.000 de km în bord avea kilometrajul setat la zero de la 224.481 km. Asta înseamnă ca mașina vândută cu 162.000 de km avea în realitate peste 386.000 km. Cum nici un necaz nu vine niciodată singur, cumpărătorul a vrut să-i facă plângere penală vânzătorului, dar în drum spre procuratură mașina s-a stricat.

Cum se apără vânzătorul

Bărbatul care a vândut mașina a arătat în proces că „pretențiile reclamantului sunt neintemeiate având în vedere faptul că la achiziționarea autoturismului, acesta a fost testat la o unitate service și nu a prezentat niciun defect la motor, iar reclamantului i-a spus că nu cunoaște istoricul mașinii, care era una second-hand, și l-a informat că nu are carte service, lucruri asumate și acceptate de acesta la momentul încheierii contractului”.

„Viciile invocate de reclamant erau unele neesențiale, specifice unui autovehicul second- hand cu o vechime de peste 8 ani și nu îl făceau impropriu intrebuințării sale și nu îi micșorau în asemenea măsură întrebuințarea sau valoarea încât, dacă le-ar fi cunoscut, reclamantul nu ar fi cumpărat bunul sau ar fi dat un preț mai mic”, a aratat vânzătorul mașinii în proces. În ceea ce privește kilometrajul, vânzătorul a spus în fața instanței că cel care a cumpărat mașina nu a verificat kilometrajul în momentul achiziției.

Ce au decis judecătorii

Dup ce s-au analizat probele de la dosar, judecătorul a arătat că problemele cu ambreiajul, parasolarele, becul sau alte defecte constatate ulterior nu îi pot fi imputate vânzătorului pentru că totul a fost „o lipsa crasă de prudență și diligență în examinarea autoturismului de către cumpărător, care putea să le depisteze singur, fără asistență de specialitate chiar dacă vânzătorul nu i le-a adus la cunoștință”. Nu același lucru se poate spune despre falsificarea numărului real de kilometri rualți de autoturismul cumpărat. „Alta este situatia in privinta falsificarii numarului de kilometri reali rulati de autoturismul cumparat, pe care de asemenea, cumparatorul-reclamant a descoperit-o, de aceasta data prin apelarea la un serviciu de asistenta de specialitate, respectiv un service auto autorizat Citroen, iar defectiunea la care instanta se refera constituie un viciu ascuns grav si pe care cumparatorul-reclamant nu avea cum sa il cunoasca sau sa il observe la predarea autoturismului”, se arată în sentința Judecătoriei Craiova. În urma expertizei de specialitate nu s-a putut stabili dacă kilometrajul a fost măsluit de vânzător, sau de proprietarul care a deținut mașina anterior vânzării. Totuși, judecătorul a considerat că vinovat se face vânzătorul, chiar dacă nu știa că a fost umblat la kilometraj.
„Potrivit art. 1708 alin. 1 Cod civil, vanzatorul este obligat sa garanteze contra viciilor ascunse, chiar si atunci cand nu le-a cunoscut. Prin urmare, nu are relevanta daca interventia asupra rulajului a fost efectuata de catre vanzatorul V.C. sau nu. Dimpotriva, singura imprejurare relevanta este ca asupra rulajului s-a efectuat o interventie sau chiar mai multe, cu scopul de a altera uzura autoturismului, ori acesta este criteriul principal in baza caruia se stabileste pretul unui autoturism”, se mai arată în sentința Judecătoriei Craiova, prin care vânzătorul a fost obligat să restituie suma de bani pe care a încasat-o pentru autoturism, plus 3.000 de lei cheltuieli de judecată efectuate ulterior de cumpărător, urmând ca odată cu achitarea banilor, vânzătorul să își ia mașina înapoi. Sentința dată de magistrații Judecătoriei Craiova nu este una definitivă. Aceasta deja a fost atacată cu apel, care se va judeca la Tribunalul Dolj.

Dacă ai fost martorul unui eveniment care ar putea deveni o știre, ne poți contacta pentru a trimite sesizări, fotografii sau imagini video, pe adresa de email: redactie@jurnaldevrancea.ro, pe WhatsApp 0770 430 588 sau pe contul nostru de Facebook.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.