INTERVIU – Feliciu Paraschiv: „Pandemia continuă să aibă un impact foarte mare asupra economiei naționale”

0
339

Este deja clar pentru toată lumea că pandemia și-a lăsat amprenta negativă asupra vieții economice din România și a afectat serios anumite categorii de business, zeci de mii de români pierzându-și locurile de muncă. Cu toate acestea, unele afaceri au explodat, cum ar fi cazul farmaciilor, magazinelor online ori firmelor de curierat, iar altele au reușit să supraviețuiască, fără mari pretenții. Nici în Vrancea situația nu a fost diferită față de cea din țară. Au fost companii care au pus lacătul pe ușă, au disponibilizat angajații iar acum încearcă din răsputeri să se pună pe picioare. Alte firme, însă, și-au păstrat stabilitatea, chiar dacă au fost momente când acest lucru părea imposibil. Una dintre aceste companii este cea care deține rețeaua Paco Supermarket, unul dintre cei mai importanți retaileri din județul nostru. Fondatorul acesteia, Feliciu Paraschiv, ne-a dezvăluit câteva dintre strategiile pe care le-a adoptat pe timp de criză dar și cum a traversat pandemia fără să dea afară un singur angajat.

Reporter: Am înțeles că vă deschideți un nou magazin?

Feliciu Paraschiv: Da, avem în plan să deschidem un centru logistic pentru aprovizionarea magazinelor noastre și probabil că vom vinde și la terți, în sensul că vom comercializa către magazine mici, la prețurile la care vom cumpăra noi de la furnizori. Cu alte cuvinte, dacă noi vom cumpăra mai mult, vom avea o putere de negociere mai mare și vom obține niște prețuri mai mici, prețuri la care vom vinde și către comercianții mai mici ca noi, asta ca să-i ajutăm în lupta cu retailerii mari.

R: Ce vă iese la afacerea asta?

  1. Paraschiv: În primul rând o să punem pentru comercianții mici costuri minimale de logistică, asta ca să ne scoatem cheltuielile de depozitare, transport, încărcare, descărcare și depozitare. Pentru că luăm o cantitate mai mare de marfă, obținem un preț mai bun de la furnizor și, în final, asta se va reflecta la raft, într-un preț mai bun al produselor din magazinele noastre. Și atunci e păcat să nu dăm și la alții mai mici, așa cum eram și noi pe vremuri.

R: Această nouă extindere a fost planificată?

  1. Paraschiv: Eu sunt vicepreședintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii și m-am inspirat din nevoile comercianților mici care niciodată nu au acces la un preț bun. În al doilea rând, exista necesitatea unui depozit logistic mai mare. E drept, aveam unul, dar foarte mic și nu ne puteam descurca bine. Existau restricții la intrat cu transport mai mare de 16 tone și așa mai departe. Acum putem primi și tiruri mai mari de 22 de tone. Noul magazin va fi amplasat exact pe centură.

R: Cum vedeți deschiderea unei noi afaceri în contextul crizei generate de coronavirus?

  1. Paraschiv: Se pot face afaceri în aproape toate domeniile de activitate cu unele excepții. De exemplu, ca să începi un business în domeniul telecomunicațiilor trebuie să fii foarte puternic, ca și în domeniul media TV sau farma. E greu să deschizi acum o farmacie, trebuie să ai licență… și așa mai departe. Astea sunt niște domenii închise dar 80% din zonele unde se pot face afaceri sunt deschise. Se poate face business relativ ușor doar că trebuie foarte multă voință. În primul rînd, cine se pornește să construiască o afacere trebuie să știe că o să petreacă mai puțin timp cu familia, mai puține distracții, mai multe restricții, o să aibă o perioadă grea, o să treacă prin momente în care ar vrea să se răzgândească, eventual să abandoneze. Ei, bine, nu trebuie să renunțe, trebuie să se adaptaze din mers la obstacolele care apar pe parcurs, nu trebuie să modifice direcția principală pe care merge, adică să nu renunțe la țelul propus. Și atunci afacerea are șanse mari de reușită.

R: Care a fost impactul pandemiei asupra economiei naționale?

  1. Paraschiv: Pandemia a avut un impact mare și continuă să aibă unul și mai mare pentru că nu știm deocamdată și nu avem capacitatea de a privi următorii ani prin prisma a ceea ce facem astăzi. Acum, din cauza pandemiei, consumăm, și vă spun din proprie experiență, o mulțime de resurse și rezerve. De exemplu, în unele cazuri au fost bani aruncați pe fereastră. Noi am cumpărat 600 de viziere, atunci când aveau un preț uriaș, iar acum nu se mai poartă. Nu știu să vă spun de ce… nu mai sunt la modă… în toată industria noastră nu mai poartă nimeni. Noi trebuie să ne gândim și la sustenabilitatea afacerii. În ceea ce ne privește, nu ne putem plânge… pentru că retailul a funcționat în perioada asta și am avut resurse să trecem cu bine. Noi, ca rețea, am avut trei politici pe parcursul pandemiei. În primul rând, am avut grijă să nu ne infectăm oamenii întrucât ei sunt principala noastră resursă. În al doilea rând, ne-am asigurat să rămânem aprovizionați deoarece eram cam singurii deschiși care puteau furniza populației bunurile necesare, astfel încât aceasta să nu fie nevoită să facă deplasări foarte lungi și să stea în casă. În al treilea rând, ne-am străduit să nu devenim un focar de infecție și de transmitere a bolii. Am avut grijă ca oamenii să pășească în magazinele noastre în deplină siguranță. Toate aceste principii pe care am mers ne-au consumat foarte multe resurse însă nu ne putem plânge pentru că, totuși, am funcționat, în comparație cei din HoReCa care acum plâng în pumni. La capitolul acesta, nu înțeleg de ce la noi nu se dă drumul măsurilor de relaxare așa cum au făcut-o alte state, mult mai afectate de pandemie ca noi.

R: În această perioadă ați simțit presiuni pe piață?

  1. Paraschiv: Am încercat să nu mărim deloc prețurile și la unele produse chiar am reușit. La altele nu s-a putut pentru că evoluția prețului de achiziție a fost foarte mare. De exemplu, spirtul a crescut cu sută la sută și lumea a început să comenteze. Atunci am scos facturile și am arătat că spirtul a stat un an pe loc, fără să crească un leu, a avut un salt de 10% în prima etapă a pandemiei și după aia încă un salt de 80%. Dacă s-ar fi scumpit alcoolul ori acciza ar fi trebuit să regăsim această creștere și în prețul băuturilor… dar nu a existat! La alte produse am reușit să stabilizăm prețul după discuții cu producătorii și furnizorii. Cât despre controlul prețurilor de către stat, acest lucru nu se poate! Trăim în democrațieși asta înseamnă piață liberă, adică fiecare poate să vândă cu cât vrea el. Cu o condiție, însă: să poată face acest lucru. Mai demult, în comerț era o vorbă nescrisă care spunea cam așa: prețul de vânzare al unui produs trebuie să fie cel mai mare cu care îl poți vinde pe o anumită piață. Piața trebuie să regleze prețurile în funcție de cerere și ofertă.

R: În această perioadă ați avut nevoie, mai mult decât înainte, să vă convingeți clienții? Ați abordat noi strategii de marketing?

  1. Paraschiv: Da, în această perioadă a fost nevoie ca oamenii care nu puteau ajunge la magazin să poată primi produsele acasă. Așa că am deschis un serviciu care se numește DeliveRo, cu livrare la domiciliu, care se adresează în special persoanelor în vârstă. Este vorba de o comandă telefonică, întrucât persoanele de peste 50 de ani nu au abilități în folosirea dispozitivelor inteligente. Noi am creat o aplicație prin care o persoană, nu neaparat vârstnică, făcea comanda la telefon. Aceasta era preluată imediat de un speaker aflat în magazin care punea produsele în coș, chiar în acel moment. În următoarele momente coșul era totalizat, se trimitea un mesaj ori se dădea un apel cu valoarea iar dacă respectivul client era mulțumit, pachetul pleca prin curier. Al doilea serviciu pe care l-am înființat este cel numit cash-back, unic în România, prin intermediul căruia oamenii pot retrage numerar de până la 200 de lei de pe card, chiar de la casele de marcat. Fără comision. Statul a plafonat suma la 200 de lei pe tranzacție dar se pot face mai multe tranzacții la distanță de câteva minute.

R: Cum au resimțit întreprinzătorii criza pe plan local?

  1. Paraschiv: Pe partea de retail nu cred că au fost probleme deosebite, în sensul că dacă în prima parte a pandemiei au fost vânzări foarte mari, în cea de a doua parte acestea au scăzut. Foarte rău o duc acum cei din HoReCa, cei cu restaurante sau cu săli unde se organizează evenimente și de aici foarte mulți angajați: bucătari, chelneri, ospătari etc. Foarte greu au dus-o și cei care aveau prestări servicii, cum ar fi frizerie, coafură etc. care s-au închis de tot. De asemenea, au avut de suferit micile croitorii care făceau rochii și costume pentru evenimente. Toate aceste lucruri s-au produs în lanț și i-au afectat pe cei mici, mijlocii, cu alte cuvinte pe cei cu afaceri nu foarte mari. În schimb, au mers foarte bine farmaciile și firmele de curierat. Totuși, în ansamblu, toate firmele au avut de suferit.

R: Este pregătită rețeaua PACO pentru o nouă stare de urgență, presupunând că vom ajunge acolo?

  1. Paraschiv: Noi suntem pregătiți tot timpul. Avem contracte bine stabilite și un sistem de plată către furnizori, așa cum puține sunt în România. Noi plătim furnizorii la livrare, avem un business foarte corect față de alte rețele care au ajuns cu termenele de plată la 60 de zile. Asta ne conferă echilibru economic foart bun, o relație excelentă cu furnizorii și stabilitate pe piață. În pandemie am fost tot timpul supraaprovizionați, nu am avut lipsă de făină, produse de bază, carne… În general, lucrăm cu producători locali și asta vrem să facem și pe viitor.

R: Cum au depășit angajații situația de față

  1. Paraschiv: Să știți că le-a fost foarte greu. Mulți au fost și sunt încă speriați. Noi am înțeles și le-am oferit tot sprijinul nostru și tot suportul de care am fost capabili. Dacă un angajat doar strănuta, îl trimiteam imediat acasă ori la doctor. Oamenii vin la serviciu cu teama de a nu-și îmbolnăvi ceilalți membri ai familiei. Și țineți cont că ei sunt în linia întâi. Dacă un medic merge la spital și are pacienți bolnavi de Covid-19, el știe la ce riscuri se expune, la noi un angajat nu poate ști dacă are în față un bolnav sau nu. Stă în spatele geamului de protecție și poate lua boala doar prin simpla atingere a banilor. În acest context noi am luat măsuri maxime. Din fericire, până acum nu s-a întâmplat nimic. Mai mult decât atât, noi nu am disponibilizat din personal nici atunci când ne-au scăzut vânzările. Cum să dau oamenii afară?
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here