Istoria podurile noastre de la Cosmești

0
2485

Cu siguranță unele persoane ce ajung în județul Galați, pe varianta Tișița Cosmești, se întreabă de ce indicatorul care anunță județul vecin nu se află la Siret, înaintea podului ce traversează acest râu însemnat al țării nostre. Simplu, pentru că în trecut Siretul curgea la câteva sute de metri, mai spre vest, iar fosta deltă ce se găsește în zona Doaga este un indiciu al acestui lucru, respectiva zonă de atracții  putând fi admirată și frecventată pentru pescuit, scăldat etc. Așadar, aici, pe vechiul braț al Siretului, în trecut se trecea prin vad, când apa permitea acest lucru, și apoi pe poduri plutitoare conduse cu greutate de cârmacii din acele timpuri. Abia în secolul al XIX-lea, în punctul respectiv, a fost ridicat primul pod de lemn dar când a fost măturat de ape a fost realizat al doilea, apoi al treilea etc. Pe toate Siretul le-a făcut praf cu ușurință atunci când apele lui le-au izbit cu putere, nefiind calmate de vreun lac de acumulare, așa cum se prezintă azi bazinul și hidrocentrala de la Cosmești. Populația și autoritățile, exasperate de numeroasele  pagube de acest fel și mai ales de întreruperea rutelor de comunicație pentru perioade lungi de timp cu efecte negative în toate domeniile de activitate ale timpului, au sesizat la București că așa nu se mai poate. Cele mai înalte foruri din capitală au decis că în acest punct trebuie amplasat un pod trainic, cu dublă funcție (rutieră și feroviară), mai ales că la acea epocă se avea în vedere și realizarea conexiunii ferate pe ruta Bacău, prin Mărășești către Tecuci, Galați și Brăila.

Această sarcină foarte grea a acceptat-o cu bucurie în perioada1887-1888, la 34 de ani, marele nostru focșănean Anghel Saligny, care a procedat de îndată la proiectarea lucrării dar a și coordonat construcția celui mai lung pod din țară la acel moment, cu o lungime de 430 de metri și având dubla funcție, așa după cum s-a amintit mai sus, adică rutieră și feroviară. O fotografie relevantă a acestuia însoțește aceste randuri. Timp de 4 decenii, edificiul lui Saligny a înfruntat apele Siretului pentru că nici atunci nu exista lacul de calmare de la Cosmesti, realizat abia în anii 80, și probabil că minunea inginerească a focșăneanului nostru s-ar fi aflat și azi în picioare dacă în cumplitul an 1917 nu s-ar fi luat decizia dinamitarii lui de Armata Română pentru a împiedica astfel trupele dușmane să se desfășoare în regiune și a cădea în spatele dispozitivelor noastre. Se poate vedea în fotografii cum se prezenta distrusă această frumoasă operă a marelui inginer Anghel Saligny. Această realizare o anunța, într-un fel, pe cea care abia urma să vină, anume proiectarea și construirea la finele secolului al XIX-lea a extraordinarului complex de poduri de la Cernavodă, realizat de același nemuritor focșănean. După Primul Razboi Mondial au urmat anii grei de reconstruire a țării. Între timp, din cauze neclare, probabil  geologice, Siretul și-a modificat cursul spre est, pe unde curge în prezent. Aici, pe fondul  refacerii economiei țării, în anii 1921-1924, s-a construit cel de-al patrulea pod, care există și astazi. Podul a fost avariat în timpul cutremurului din 10 noiembrie 1940, când s-a crăpat o pilă. Pila a fost consolidată provizoriu, trenurile fiind nevoite să micșoreze viteza la 5 km pe oră.

După terminarea celui de Al Doilea Razboi Mondial, pila a fost refăcută. În anii 1962 – 1963, partea carosabilă a fost lărgită prin desființarea trotuarelor din interior și scoaterea lor în exteriorul pordului, iar podeaua din lemn de stejar a fost înlocuită cu un planșeu de beton armat peste care s-a turnat astfalt. În anul 1974, arcadele de la intrările de pod, construite din blocuri de piatră, în stilul Arcului de triumf, au fost demolate, fiind înlocuite cu schelete metalice mai largi și mai înalte, pentru a înlesni trecerea autovehiculelor mari. În anul 1995, intrările au fost lărgite și alungite, dar este necesară construirea altui pod, numai rutier, iar cel actual să rămână pod feroviar. Acest lucru a prins contur în aceste zile, pentru că un anunț din presa regională consemnează că în zona Cosmesti se va edifica un pod modern cu fonduri europene consistente, care, deși nu se va compara nici pe departe cu cel ce se ridică în aceasta perioadă la Braila, va fi pentru județul Vrancea foarte important și, mai ales, foarte sigur deoarece podul folosit azi, vechi de aproape o sută de ani de la recepție, nu mai este la fel de trainic ca pe vremuri. (Florin Dîrdală – Arhivele Naționale Vrancea)

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.