Noul an școlar sub semnul pandemiei. Scenariile după care vor funcționa școlile vor afecta sau nu procesul de învățământ?

0
95

Anul școlar 2020 – 2021 a început în condiții speciale, nemaiîntâlnite până acum, din cauza restricțiilor impuse de autorități în încercarea de a preveni și combate răspândirea noului coronavirus. Practic, pandemia a schimbar radical regulile și obiceiurile pe care le știam cu toții atunci când ne pregăteam pentru prima zi de școală. Este clar că dusă este forfota și agitația care însoțeau, an de an, debutul anului școlar. Sute, mii de părinți și elevi umpleau străzile cartierelor din toată țara, grăbiți să ajungă la școală, acolo unde era organizată cu fast deschiderea noului an, o sărbătoare în sine. Acum, din cauza restricțiilor, părinții și bunicii își vor putea însoți odraslele doar până la intrarea în instituția de învățământ. Să nu uităm nici de faptul că masca a devenit un accesoriu obligatoriu atât pentru elevi cât și pentru cadrele didactice, aceștia fiind nevoiți să poarte mască atât în timpul orelor de curs cât și în timpul recreațiilor. Dacă înainte de pandemie ne mai spălam sau nu pe mâni, acum igiena acestora este iarăși obligatorie. Curățenia și dezinfecția școlilor a devenit o condiție fără de care nicio instituție de învățământ nu-și poate deschide porțile. Separarea și limitarea contactului între elevi din clase diferite, faptul că preșcolarii și elevii care au febră ori prezintă simptomatologie specifică infecției cu SARS-CoV-2 nu pot participa la cursuri, evitarea schimbării claselor pe parcursul zilei, asigurarea unei distanțe de minimum 1 metru între copii sau montarea unor separatoare când acest lucru nu este posibil sunt reguli esențiale de prevenție ce vor fi aplicate în acest nou an școlar.

Scenariile de funcționare a școlilor în Vrancea

În funcție de cum va evolua situația epidemiologică, de particularitățile regionale, infrastructura și resursele umane de la nivelul fiecărei instituții de învățământ, autoritățile au stabilit 3 scenarii posibile după care vor funcționa școlile. Potrivit scenariului 1 (verde), dacă numărul de noi îmbolnăviri raporatate în ultimele 14 zile este mai mic de 1 la 1.000 de locuitori, atunci cursurile se vor desfășura normal, cu participarea zilnică a elevilor în instituțiile de învățământ. Scenariul 2 (galben) se aplică atunci când numărul de noi îmbolnăviri confirmate în ultimele 14 zile este între 1 și 3 la 1.000 de locuitori și prevede ca în funcție de situația epidemiologică cursurile să se desfășoare prin rotație de 1-2 săptămâni, adică o parte dintre elevi vin la școală, în timp ce cealaltă parte va merge pe varianta online. În sfârșit, în scenariul 3 (roșu), atunci când numărul de îmbolnăviri noi raportate în ultimele 14 zile este mai mare sau egal cu 3 persoane la 1.000 de locuitori, toți preșcolarii  și elevii participă la activitățile școlare online, cu ajutorul calculatoarelor, tabletelor ori telefoanelor mobile. La nivelul județului Vrancea funcționează 113 unități de învățământ cu personalitate juridică, cu 339 de structuri, asta însemnând în total un număr de 452 de unități de învățământ în care învață 49.087 de elevi, adică 8.638 de preșcolari, 15.612 de nivel primar, 12.321 de gimnaziu și 12.516 de nivel liceal și profesional. Potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Școlar Vrancea, la noi în județ, 373 de școli și grădinițe se încadrează în scenariul 1, 78 de unități școlare merg pe scenariul 2 și o singură instituție de învățământ ( Școala Postliceală „Carol Davilla” din Focșani) a trecut pe scenariul 3. Aceste măsuri au fost luate de consiliile de administrație de la nivelul fiecărui unități de învățământ în funcție de rezultatul analizei efectuate de Direcția de Sănătate Publică Vrancea (DSP) și Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) și comunicat pe data de 7 septembrie, cu avizul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. Așadar, conform acestei analize, din cele 73 de primării ale județului Vrancea, în 69 dintre acestea numărul de noi îmbolnăviri confirmate în ultimele 14 zile este mai mic de 1 la 1.000 de locuitori iar în restul de 4 localități rata de incidență este de 1,06 și 1,39 la mia de locuitori. Dorim să asigurăm părinţii, elevii şi personalul didactic că toate eforturile depuse în această perioadă de către instituţiile abilitate s-au concretizat în asigurarea condiţiilor prevăzute de lege pentru începerea anului şcolar în cele mai bune condiţii. Încurajăm comunicarea dintre şcoală şi părinţi, pentru cunoaşterea situaţia reală în orice moment. De asemenea, pot fi obţinute informaţii cu privire la măsurile de prevenţie, semnele si simptomele infecţiei cu noul coronavirus, la TELVERDE 0800.800.358”, se arată într-un comunicat trimis de Inspectoratul Școlar Vrancea semnat de inspectorul școlar general, Gabriela Marchitan.

Ce facem cu dispozitivele pentru participarea elevilor la cursurile online?

Să nu vorbim aici de alte state, să ne gândim doar la Românica noastră care a fost prinsă de pandemie pe picior greșit, din toate punctele de vedere. Nu discutăm aici despre sistemul medical, care și așa era la pământ, ci despre cel de învățământ. Răspândirea virusului a obligat guvernul să închidă școlile, acestea trecâd vrând nevrând la strategia de predare a cursurilor prin intermediul internetului, o noutate absolută pentru sistemul nostru de educație, și așa rupt în fund, comparabilă, poate, cu primul pas al omului pe lună. Chiar dacă în mediul urban nu au fost probleme din acest punct de vedere, în cel rural asta a însemnat o adevărată catastrofă pe care nici acum nu și-o asumă nimeni. Cadrele didactice din sute de localități din țară (discutăm despre sate și cătune) au întâmpinat probleme insurmontabile când au fost obligate să înceapă cursurile pe internet: în multe dintre satele românești nu exista conexiune la internet ori semnal la telefon (ceea ce este tot aia, întrucât elevii nu puteau folosi dispozitivul pentru a se conecta) iar în al doilea rând, în România există foarte multe familii sărace care nu-și pot permite luxul unui telefon, al unei tablete, asta ca să nu mai vorbim de laptop. Prin urmare, anul școlar 2019 – 2020 a luat sfârșit în condițiile în care zeci de mii de copii nu au reușit să participe la cursurile online. Doar în Vrancea, în prima decadă a lunii mai, dintre cei 40.000 de elevi din învățământul primar, gimnazial și liceal, un număr de 5.275 nu aveau posibilitatea de a se conecta online. Așadar, actualul guvern a încercat să repare situația cum s-a priceput și a promis 250.000 de tablete pentru copiii ai căror părinți nu au o situație financiară prea bună, deși, potrivit unor statistici, la nivel național necesarul ar fi cam de 900.000 de astfel de dispozitive. În final, nu ar trebui să intrăm în panică deoarece, aflat săptămâna trecută la Focșani, ministrul Educației ne-a spus să stăm liniștiți întrucât treaba este ca și rezolvată.

Anisie la Focsani - Noul an școlar sub semnul pandemiei. Scenariile după care vor funcționa școlile vor afecta sau nu procesul de învățământ?„Deja există 82.000 de tablete, gata să plece spre unitățile de învățământ care se află în scenariul roșu, toate echipate cu cartelă și cu internetul plătit pentru doi ani. Avem un operator economic care a câștigat licitația realizată de Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) și, mai mult decât atât, fiecare unitate de învățământ, în parteneriat cu inspectoratul școlar ori cu autoritatea publică locală, poate să facă achiziții decontate, apoi, pe fonduri europene. Guvernul României a alocat 175 de milioane de euro pentru achiziții de echipamente electronice și sanitare dar și pentru containere, acolo unde sunt școli care nu au toalete în interiorul clădirii”, a declarat la Focșani ministrul Educației, Monica Anisie.

Catalin-Toma-PNL-Vrancea
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here