OPINIE | Cine poate opri carnagiile de pe șoselele din România?

1
3857

Unii ar spune autostrăzile, alții ar spune amenzile mari care ar putea să-i facă pe șoferi să conducă prudent. Ultimele zile au înroșit ecranele televizoarelor de breaking-news-uri în care erau prezentate accidente în care zeci de persoane și-au pierdut viața. Să ne amintim de carnagiul de acum 10 zile de pe “drumul morții” (DN2-E85) din județul Bacău, atunci când 2 copii și 5 adulți au pierit într-un groaznic accident rutier. Nu mai devreme de ieri, pe șoselele din România au pierit 5 oameni, în alte două accidente. Și exemplele pot continua. Statistic, în fiecare an, 2.000 de români mor în accidente, ceea ce face ca circulația pe șoselele publice din România să devină o adevărată loterie. Mai mult decât atât, cifrele reci nu vorbesc despre familiile distruse, despre cei mutilați fizic, despre cei care își petrec zile bune, sau poate chiar săptămâni pe un par de spital și de ce nu, despre cei care rămân cu sechele psihice și care, chiar dacă au supraviețuit, trebuie să sufere pentru tot restul vieții.

Aceleași statistici, plasează țara noastră pe ultimul loc din Europa la capitolul infrastructură de drumuri. Avem șosele cu gropi, înguste și de multe ori amenajate necorespunzător. Spun înguste referindu-mă la celebrul DN2-E85, principala șosea care traversează județul Vrancea. Construită imediat după anul 2000, artera de circulație a fost gândită și dimensionată pentru traficul de la cea vreme și care urma să facă față traficului rutier pentru alți câțiva ani. Nu în 2021, când volumul de autoturisme care circulă pe șosele s-a triplat, în anumite cazuri. Am avut ocazia să străbat la volanul mașinii țara asta în lung și lat. Am “bătătorit” drumuri județene, naționale și cele câteva “porțiuni” de autostradă. În călătoriile mele am văzut și oameni civilizați la volan, dar am văzut și adevărați “bizoni” care sfidează la propriu toate legile. Fie că fac referire la viteza mult prea mare pentru anumite porțiuni de drum, sau la depășiri neregulamentare, la limită, personajele din spatele volanului nu cred că pot fi civilizați niciodată. Două exemple recente: mersul pe contrasens pe Autostrada Soarelui și depășirea coloanei de mașini la vama cu Bulgaria (cazuri relatate cu lux de amănunte de presa națională).

Până la mult așteptata autostradă care să lege Capitala de nordul Moldovei trebuie să “cumpărăm” bilete la loteria la care participăm de fiecare dată când ne urcăm la volan. Sunt de părere că, o șosea de mare viteză nu va stopa fenomenul, ci îl va diminua într-o oarecare măsură. Pentru că, civilizația la volan a unor români nu poate fi comparată cu cea a unui neamț, olandez, sau chiar ungur. Interesant este faptul că, atunci când “specimenele” părăsesc țara se comportă exemplar în trafic. La întoarcere în patria mamă revin la comportamentul de “lasă, că merge și așa!”. Poate că amenzile foarte mari din țările europene îi sperie, sau poate că sunt rușinați să se comporte altfel decât majoritatea. Nu spun că în țări precum Germania, Olanda, sau Belgia nu sunt accidente grave. Sunt! Însă mult mai puține, și de multe ori fără pierderi de vieți omenești. Infrastructura și conduita exemplară în trafic face ca procentul să fie mult mai mic decât cel înregistrat în România. Poate că ar trebui introduse camerele radar fixe în locurile care, la un moment dat, erau marcate ca puncte negre. Poate că o campanie de conștientizare ar schimba mentalitatea unora, sau o legislație mult mai dură care să-i ardă drastic la buzunar pe cei care încalcă legea și de ce nu, anularea dreptului de a mai conduce autovehicule, în anumite cazuri. Sau poate că aleșii noștri ar trebui să se aplece mai mult asupra acestei probleme care se agravează pe zi ce trece. Ca să răspund la întrebarea din titlu: Fiecare dintre noi! pentru că “până la Dumnezeu te mănâncă toți sfinții!”. Și ca un sfat de final pentru șoferi: Atenție sporită și drumuri bune!

Loading...

1 COMENTARIU

  1. Principalul vinovat este poliția rutieră împreună cu șefii politici care o coordonează. În acest moment singurul scop al acestei instituții este culegerea de amenzi pentru bugetul național. Când scopul va fi prevenirea accidentelor se vor găsi instantaneu și soluții. De exemplu eu de 20 de ani de când mă plimb prin Occident nu am văzut niciodată echipaje radar la tufiș în localități. În schimb pe autostrăzi există mașini în civil care monitorizează traficul. Absolut clar o astfel de mașină în civil în trafic produce mai puțini bani decât un echipaj la tufiș din România și costă mult mai mult, benzină, oameni, etc. Dar reglementează cu succes traficul, cum spuneam, cei din Occident au alte scopuri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.