Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor – cireașa de pe tortul eșecurilor administrației PSD în Vrancea

0
101

Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor  (SMID) se profilează ca fiind cel mai mare fiasco al administrației social-democrate din Vrancea de la Revoluție încoace. Demarat în urmă cu 11 ani, mai exact pe 3 noiembrie 2009, atunci când a fost semnat contractul de finanțare, proiectul este derulat în proporție covârșitoare cu fonduri europene (Programul Operațional Sectorial 2007-2013 și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020) și a avut ca prim termen de finalizare 31 decembrie 2014. În același an (2014), Consiliul Județean Vrancea a închis depozitul din localitatea Haret însă lucrările erau departe de a se fi terminat. Deșeurile continuau să circule în Vrancea și să fie depozitate pe o altă suprafață aflată în apropierea fostei gropi de la Haret, „din pură întâmplare” chiar în perimetrul unde se ridica Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID).

Să revenim, însă, la cele două etape. Prima, așa cum am spus, a debutat cu semnarea proiectului de finanțare în noiembrie 2009, avea o valoare de 59.130.083 lei fără TVA și cuprindea 11 contracte: 5 de servicii, 4 de lucrări și 2 de furnizare. Potrivit informațiilor oferite chiar de consiliul județean, prima etapă a fost finalizată în ziua de 30 iunie 2016 când „(…) fiind îndepliniți majoritatea indicatorilor fizici ai proiectului: au fost închise și reabilitate cele 5 depozite urbane neconforme din Focșani, Adjud, Mărășești, Odobești și Panciu, s-au finalizat lucrările la Celula 1 de depozitare a deșeurilor și la Stația de sortare din cadrul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor de la Haret, s-au construit Stațiile de transfer de la Focșani – Golești, Adjud și Vidra, precum și cele 6 platforme de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice de la Focșani – Mândrești (2), Adjud, Mărășești, Panciu și Odobești”. Conform acelorași date, finalizarea etapei a doua ar urma să aducă un grad de colectare a deșeurilor de 100% în mediul urban și de 90% în cel rural, volumul gunoaielor mixte depozitate la sate urmând să scadă cu 40% după introducerea sistemului de colectare separată. În sfârșit, etapa a doua a pornit pe 20 septembrie 2017 când consiliul județean a semnat contractul cu Ministerul Dezvoltării, suma aferentă pasului doi fiind de 47.485.565,05 lei din care 39,7 milioane valoare eligibilă și peste 36 de milioane de lei finanțare nerambursabilă.

Ca o paranteză, de la sfârșitul primei faze (30 iunie 2016) și până la debutul celei de a doua (20 septembrie 2019) a trecut peste un an. În fine, la sfârșitul etapei cu numărul doi SMID ar trebui să funcționeze ca pe roate: „Se va finaliza Stația de compostare din cadrul Centrului de management integrat de la Haret, se vor construi punctele de colectare a deșeurilor și se vor furniza echipamentele de colectare din mediul rural, se vor achiziționa echipamentele de colectare a deșeurilor din mediul urban, se vor achiziționa utilajele și echipamentele ce deservesc Stațiile de transfer și Centrul de management integrat al deșeurilor de la Haret, gradul de acoperire a colectarii în zona urbană va fi de 100%, gradul de acoperire a colectării în zona rurală va fi de 90%, va fi introdus în zona rurală sistemul de colectare separată a deșeurilor din ambalaje și biodegradabile, volumul deșeurilor mixte la depozitele de deșeuri va fi redus cu 40%” și multe altele.

Cum au mers în realitate lucrurile

SMID HAret groapa de gunoi 2 - Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor - cireașa de pe tortul eșecurilor administrației PSD în VranceaViața ne-a învățat pe toți că, de multe ori, „socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg” și că de la promisiuni până la fapte este cale lungă, lucru dovedit mai ales în domeniul făgăduielilor electorale făcute de PSD de-a lungul și de-a latul celor 30 de ani scurși de la Revoluție încoace. Revenind la SMID, acesta a pornit cu întârziere și a continuat cu mari poticneli, fie din cauza contestațiilor, fie din cea a primarilor liberali care, spun social-democrații, i-au împiedicat să deruleze proiectul pe liniile stabilite. În nici un caz, spune PSD, amânările și răsamânările finalizării proiectului Vrancea Curată nu a fost din culpa partidului care conduce Vrancea de-o viață. Iată însă niște lucruri la care merită să medităm cu toții. În 2014 fostul depozit de deșeuri aflat pe raza localității Haret a fost închis de consiliul județean, nu însă și transportul gunoiului în zonă. Acesta era depozitat în apropierea fostului depozit, taman pe locul unde se construia cu avânt proletar Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID). Se pare, însă, că operațiunea nu era tocmai în regulă așa că, un an mai târziu, în 2015, Garda de Mediu Vrancea a închis „taraba” pentru depozitare ilegală. Mai precis, atunci s-a constatat, printre altele, că mormanul de deșeuri era stivuit direct pe teren și nu pe o suprafață betonată așa cum se prevedeau normele europene pentru CMID. Inițial CJ Vrancea a contestat decizia Gărzii de Mediu dar după lupte „seculare” a trebuit să admită că a greșit. De fapt nu instituția, ci primăria Mărășești și ILGO Mărășești (societatea de salubrizare a consiliului local) care administrau depozitul.

De atunci a trecut multă apă pe Milcov însă lucrurile au bătut pasul pe loc. Primăria Mărășești nu a făut curat, așa cum s-a dispus în instanță, iar gunoiul a rămas liniștit la locul lui. Până acum, căci mai e o clipă până când UAT Județul Vrancea trebuie să dea socoteală de cum a derulat proiectul pe bani europeni. Așadar, și aici am vrut să ajungem, pentru că Celula 2 (locul unde au fost depozitate deșeurile) nu a fost betonată iar gunoiul a fost aruncat direct pe pământ, CJ Vrancea a intrat puțin în panică. Păi, cum să explici oamenilor că trebuie înapoiați peste 22 de milioane de euro (contribuția UE) pentru că tu nu ai reușit să transformi în realitate promisiunile făcute în tot acest timp?

SMID HAret groapa de gunoi - Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor - cireașa de pe tortul eșecurilor administrației PSD în VranceaIată că acum Consiliul Județean Vrancea alocă în disperare de cauză nu mai puțin de 23.229.087 lei cu TVA, adică 4.799.199 de euro pentru rezolvarea problemei. Evident, costurile acestei operațiuni extrem de costisitoare, care puteau fi evitate dacă se respectau de la început normele europene, va cădea măgăreață pe capul Primăriei Mărășești și a societății acesteia, ILGO. De aici se nasc alte întrebări: va reuși sau nu CJ Vrancea să transbordeze cele 80.000 de tone de gunoi în câteva luni și unde va duce întreaga cantitate? Când oare va fi recuperată suma de 5 milioane de euro de la așa zișii vinovați, Primăria Mărășești și ILGO, în condițiile în care Mărășeștiul este cel mai sărac oraș din Vrancea? Aceste lucruri au fost observate cu maximă obiectivitate și de candidatul alianței PNL-USR-PLUS la funcția de președinte al Consiliului Județean Vrancea, senatorul Cătălin Toma:

„Vrancea este pe cale să piardă o finanțare uriașă pentru bugetul și dimensiunea financiară a acestui județ darg mie. Fără să creez un sentiment de panică, vreau să vă spun că avem „posibilitatea” să pierdem peste 23 de milioane de lei, adică 230 de miliarde de lei vechi, 4,8 milioane de euro pe care județul nostru trebuie să le aloce pentru eliberarea spațiului ocupat de deșeurile depozitate neconform lângă Celula 1. Lucrurile acestea nu sunt scoase din context sau inventate de mine. Ele există! În ședința de consiliu județean nu au fost alocați acești bani pentru drumuri, multe dintre acestea de pământ, ci pentru acoperirea neputinței administrației PSD. Atenție, alocarea acestor fonduri va pune în pericol funcționarea Consiliului Județean Vrancea, deci implicit a județului nostru. Totodată, îi aduc aminte lui Marian Oprișan că anul acesta a alocat 1,7 milioane de euro pentru paranghelii, bani aruncați în vânt pentru că de, trebuie să-i facă cineva „faraonului” imagine. Să nu uităm că anul trecut nu am terminat de alocat suma de 4 milioane de euro pierdută cu proiectul de modernizare și reamenajare a Crângului Petrești, proiect cu bani europeni pierdut după ce administrația lui Oprișan nu a reușit să se țină de cuvânt și să termine lucrările la termen. În ceea ce privește Vrancea Curată, să nu vină acum Oprișan să ne spună că sunt de vină cetățenii că acolo s-au depozitat gunoaie. Gunoaie sunt promisiunile lui Oprișan, dovada acestui proiect eșuat pe care din păcate îl vom prelua, deoarece, cu sprijinul cetățenilor onești din Vrancea, din 27 septembrie vom reuși să scăpăm de această ciumă roșie ne distruge viitorul.” (Material realizat de SC Media Factory Concept SRL, la comanda PNL Vrancea. Cod mandatar financiar: 21200012)

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.