Unul dintre proiectele aflate pe ordinea de zi a Consiliului Județean Vrancea de astăzi a fost un nou motiv pentru grupul PSD să dea dovadă de populism ieftin. În ședința ordinară de joi, aleșii județeni au votat un proiect care prevede aprobarea normelor specifice privind desfășurarea activității Unității de Achiziții Publice Centralizate. Gândit ca o soluție pentru eficientizarea achizițiilor publice realizate de administrația județeană, cea locală și cea a instituțiilor subordonate, proiectul înființării UCA aduce o serie de avantaje și beneficii cum ar fi: impactul pozitiv asupra prețului de achiziție, a costului achizițiilor și a costurilor la nivelul autorităților contractante din comunitate, reducerea probabilității de apariție a contestațiilor/litigiilor și reducerea efortului alocat solicitării acestora, dar și îmbunătățirea capacității de monitorizare a performanței contractorilor și prevenirea unui comportament oportunist din partea acestora. Aceste beneficii nu au fost pe placul consilierilor PSD care au decis să se abțină de la votul pe acest proiect, nu înainte ca unul dintre social democrați să poziționeze în apărătorul celor care lucrează în domeniul achizițiilor publice. „Cine a venit cu ideea de a constitui această unitate de achiziții centralizate și care sunt beneficiile pentru instituțiile subordonate Consiliului Județean Vrancea și implicit pentru cetățenii acestui județ?”, a întrebat consilierul județean PSD, Constantin Guguianu. Răspunsul a venit de la șeful Serviciului de Achiziții Publice din cadrul CJ Vrancea, care a explicat că aplicarea acestui concept la nivel local vine cu o serie de beneficii. „Ideea înființării acestei unități centralizate pentru realizarea achizițiilor publice este dezvoltată în cadrul unui proiect implementat de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice. În urma studiilor și analizelor s-a stabilit care este cea mai bună modalitate de implementare a acestui concept la nivel local. Beneficiile directe constau în economii la bugetele instituțiilor subordonate, implicit și la bugetul instituției noastre mergând pe premiza că achiziționând cantități mai mari și interesul operatorilor economici este mai ridicat”, a spus Valentina Hărăbor, șeful Serviciului de Achiziții Publice din cadrul CJ Vrancea. Fără să cunoască proiectul pe care l-a avut la mapă, Guguianu a continuat și s-a arătat îngrijorat că, odată implementat, acest proiect va implica o nouă o nouă organigramă și costuri suplimentare cu salarizarea în compartimentul de achiziții publice. „Nu au fost înființate posturi noi! Au fost reașezate pe organigramă persoanele care existau. Munca pe achiziții este o muncă extrem de grea și sunt proiecte extrem de importante. Acest concept de Unitate de Achiziții Publice nu a fost înființat de Consiliul Județean Vrancea. Să nu interpretăm că se centralizează în sensul de a avea control, ci se centralizează fix pe ideea de a avea o ofertă mai bună.”, a explicat președintele CJ Vrancea, Cătălin Toma. Unitățile de Achiziții Publice Centralizate reprezintă organizații permanente care acționează ca autorități contractante și îndeplinesc pe lanțul de aprovizionare al autorităților contractante beneficiare fie rolul de “angrosist” (cumpără, depozitează și revând către alte autorități contractante), fie rolul de “intermediar” (lansează sisteme dinamice de achiziții sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităților Contractante).