Unde-i ORDIN… cu plăcere dar…jumătate dintre elevii din mediul rural al județului Vrancea nu vor putea învăța online! Multe dintre localități nu sunt conectate la internet!

0
257

Un nou ordin al ministrului Educației, nr. 4135, emis la 21 aprilie 2020, menit să așeze cumva pe făgașul normal sistemul de învățământ aflat deja de ani buni pe chituci, pare să sporească dificultățile cu care se confruntă cadrele didactice și elevii în această perioadă. Pe data de 11 martie se lua decizia întreruperii cursurilor din cauza răspândirii cu rapiditate a infecției provocate de noul coronavirus, soluția de avarie găsită în urma aplicării și prelungirii stării de urgență fiind un soi de învățământ de la distanță, cu alte cuvinte așa-zisele cursuri online. Unii dintre elevi, și nu sunt puțini, s-au văzut în situația de a butona telefonul și pentru altceva în afară de a posta mesaje pe rețelele de socializare.

Astfel, noul ordin al ministrului Educației, pe lângă alte reglementări privind modalitățile prin care se va desfășura învățarea online și măsuri ce vor fi luate la nivel de minister, inspectorate școlare și școli, stabilește clar că elevii sunt obligați să participe la cursurile online iar părinții sunt obligați să faciliteze odraslelor acest lucru. Cu alte cuvinte să le asigure „suportul logistic”, adică să le cumpere un telefon mai acătării, un PC, tabletă sau laptop. „Părintele, tutorele legal instituit sau susținătorul legal are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul și participarea preșcolarului/elevului la activitățile de învățare online organizate de unitatea de învățământ. Elevul are obligația de a participa la activitățile de învățare online stabilite de unitatea de învățământ”, se arată în ordin.

Bun, până aici, însă ce te faci cu elevii din zonele defavorizate ai căror părinți au o situație materială precară? Dacă ne raportăm la județul Vrancea, se știe că din acest punct de vedere sunt mari probleme, întrucât veniturile celor din zonele de munte, mai ales, nu se pot compara cu cele ale familiilor din localitățile urbane. Nu-i bai, specialiștii din minister s-au gândit și la acest aspect: „Pentru preșcolarii/elevii din mediile dezavantajate, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, cu sprijinul autorităților locale și al altor parteneri educaționali, iau măsuri pentru asigurarea condițiilor necesare și a accesului la activități de învățare prin identificarea nevoilor și a soluțiilor de dotare cu echipamente informatice și conectare la internet”.

Bun, dacă printr-o minune se va reuși un efort financiar prin care se vor achiziționa telefoane, tablete etc din banii statului, rămâne de rezolvat o altă problemă: cea a conectării localităților la internet. S-o vedem și pe asta! În comuna Fitionești cursurile școlii gimnaziale sunt urmate de 170 de copii iar edilul localității, Iordache Cazacu este de părere că aproape jumătate dintre ei nu vor putea învăța după noul sistem dintr-un motiv simplu, în afară de situația materială a părinților: nu există conectare la internet în afară de cea wirless, care, cel mai probabil, nu va putea face față solicitării. „Sunt părinți care, săracii, se gândesc cum să pună pe masă cele de trebuință copiilor, își vor permite ei achiziționarea unui echipament potrivit? La noi în comună, mulți dintre părinți nu-și permit un abonament la internet pe wirless, pentru că localitatea nu e conectată la internet decât prin acest sistem. Soluții trebuiau căutate mai demult, nu acum, în plină criză, pentru că nu putem să ne conectăm în doar câteva zile. În Fitionești învață 170 de elevi de gimnaziu și mai puțin de jumătate vor putea să învețe online, așa cum prevede ordinul ministrului. Aici este o găselniță ca să se continue anul dar cu preț, vom vedea”.

Directorul Școlii Gimnaziale din Reghiu crede că măsura ar avea ceva șanse de reușită în condițiile în care unitatea de învățământ a semnat un contract cu Telekom prin care elevii vor primi cartele 4G. Asta dacă nu pică semnalul! Chiar și așa, directorul unității școlare recunoaște că în momentul de față doar 110 elevi din cei 181 din învățământul gimnazial au acces la internet și s-au putut conecta la cursurile online. „Odată cu suspendarea cursurilor la 11 martie noi am ținut legătura cu elevii noștri, consolidând materia făcută până în acel moment. Excluzând grădinița, din cei 181 de elevi din clasele 0 – 8, înainte de Paște doar 110 aveau acces la internet și posibilitatea de a lucra pe grupuri de Messinger sau Whats App. Începând de ieri, după publicarea ordinului, împreună cu colegii mei am decis să folosim o platformă dintre cele recomandate de minister și ne-am gândit la Skype pentru că ne putem vedea și video, lucru foarte indicat în această perioadă întrucât putem simula cumva și orele de la clasă. Oricum, este greu, copiii noștri nu prea știu să-și facă conturi de Skype dar facem eforturi, îi consiliem și sperăm ca până luni să rezolvăm problema cu majoritatea elevilor”, ne-a spus directorul Școlii Gimnaziale din Reghiu, profesorul Mirela Marcu.

Pe de altă parte, o altă problemă deloc neglijabilă este faptul că multe dintre familiile cu mai mulți copii nu-și permit să cumpere mai mult de un dispozitiv, și ne referim aici la un telefon cât de cât performant, o tabletă sau un computer, însă atunci va fi foarte dificil ca elevii să învețe toți, eventual simultan, pe platformele online. Cei mai mulți dintre aceștia au telefoane, puțini sunt cei care au laptop sau tabletă.

Conexiunea la internet reprezintă o problemă și în comuna Tîmboești. Directorul școlii din localitate ne-a spus că toate cadrele didactice au făcut grupuri de Whats App, ba au chiar și o platformă gratuită pe care se pot desfășura cursurile, însă jumătate dintre cei peste 400 de elevi nu au internet. „Noi am făcut pentru fiecare clasă în parte grupuri de Whats App iar toate cadrele didactice țin legătura cu elevii. Pe deasupra, avem și o platformă gratuită, Digitaliada, la care avem acces în urma unui proiect căștigat acum doi ani, în schimb nu intră toți copiii pentru că nu au această posibilitate din simplul motiv că nu au internet acasă. Telefoane și calculatoare există dar marea problemă este conexiunea la internet”, ne-a explicat directorul școlii, Ana Gavrilescu întrebându-se retoric: „Ce putem face noi, ca școală, dacă elevii nu au internet acasă?”.

Cum era de așteptat, la Inspectoratul Școlar Județean Vrancea se lucrează asiduu pentru punerea în practică a prevederilor noului ordin, mai precis la găsirea unor soluții viabile prin care TOȚI copiii din zonele rurale să poată avea acces la această nouă formă de învățământ „lansată” de pandemia de coronavirus. Conducerea instituției urmează să ia legătura cu toți directorii de școală și să găsească „leac” pentru acest „cui al lui Pepelea”. Rămâne totuși marea întrebare: cum faci cu internetul? „Acum sunt la inspectorat, la asta lucrez, și încercăm să identificăm soluții. Evident că va trebui să luăm legătura cu toți directorii, să vedem la nivelul fiecărei școli cum se poat acoperi acest învățământ online. Copiii au acele emisiuni pe TVR, doar că elevii sunt mai interesați de activitățile cu profesorii lor, adică de lecțiile interactive. Eu am vorbit cu foarte mulți profesori de la școlile din zona de munte și am ajuns la concluzia că elevii au ceva dotări. Marea problemă este cu internetul și din acest punct de vedere ne confruntăm cu dificultăți reale. Vom discuta cu directorii din acele zone și vom vedea ce soluții găsim”, ne-a declarat inspectorul general adjunct al ISJ Vrancea, Gabriela Marchitan.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul dvs.
Numele dvs.