Veste bună pentru șoferi! Polițiștii rutieri ar putea fi obligați să reducă viteza indicată de radar
Autorii inițiativei au identificat o problemă majoră: legislația actuală privind măsurarea vitezei cu radarul nu oferă claritate și precizie suficiente pentru aplicarea normelor juridice. Această situație a dus la o avalanșă de contestații depuse de șoferi sancționați pentru depășirea vitezei. Mai mult, practica judiciară a fost incoerentă, cu instanțe care au recunoscut sau nu existența marjelor de eroare ale cinemometrelor.
„Acest fapt a condus atât la încărcarea la un nivel fără precedent a instanțelor de judecată cu soluționarea contestațiilor conducătorilor auto sancționati contravențional pentru depășirea vitezei, cât li la o practică judiciară diferită. Practica judiciară este diferită în sensul în care, prin hotărârile pronunțate, unele instanțe de judecată au recunoscut existența marjelor de eroare ale cinemometrelor, iar altele nu au recunoscut existența acestora, ceea ce a condus în mod evident la discriminarea conducătorilor auto mai sus mentionați”, arată autorii amendamentului în expunerea de motive.
Conform jurnaliștilor de la Profit.ro, amendamentul propus stabilește două marje de eroare, eliminând ambiguitatea și asigurând o aplicare uniformă:
- Până la 100 km/h inclusiv: Polițistul va reduce viteza indicată de radar cu 10 km/h.
- Peste 100 km/h: Se aplică o marjă de 10% din viteza măsurată.
Inițiatorii au luat în considerare practicile altor state europene. De exemplu, în Franța, legea definește erorile maxime admise pentru diverse tipuri de radare. Astfel, amendamentul propus aduce România în concordanță cu standardele europene. Pentru ca această modificare să intre în vigoare, trebuie să fie adoptată de Parlament și promulgată de șeful statului.